Diploma VS Ijazah

Salam semua..


Blur ! Blur !..buntu ! buntu !..serius tak taw nak update apa..dah seminggu kuliah ijazahku bermula, aku still tak dapat nak update blog nie yang semakin usang n bersawang jadiknya..bukan disebabkan kekangan masa, tapi disebabkan buntu sehingga menjadi blur seketika sebab tak taw nak update apa..so, malam nie aku kembali dengan entri first aku di tempat belajar nie..hari nie tiba-tiba aku teringat akan zamanku masa diploma dulu..walaupun diploma dan ijazah aku di tempat yang sama, tapi tetap jua ada perbezaannya bagiku..



1) Diploma dapat kolej, Ijazah kena jadi NR.

Ok..masa diploma dulu, syok sangat2 sebab dapat kolej..alhamdulillah, aku dapat stay kolej sampai habis diploma selama 3 tahun...kolej n fakulti aku pulak x de la jauh sangat..alhamdulillah sekali lagi sebab aku dapat kolej yang dekat dengan fakulti..dok kolej senang, kalau kelas tak de ataupun cancel bolehla balik bilik topup tido untuk semalam yang tak cukup tido tu..hehe..untung..tapi kalau dok luar ataupun NR ataupun nama panjangnya non-resident, susah la nak balik rumah sewa ..orang kata , tak padan la nak balik..buat penat jer sbb jauhkan..nant ada kelas lain pulak..



2)Diploma pegi kelas jalan kaki, Ijazah pegi naik bas.

 Disebabkan masa diploma duduk kolej n dekat pulak tu, so jalan kaki la jawabnya..tapi tak penat pun..bila masuk ijazah, duduk pulak rumah sewa, terpaksa la naik bas uitm pegi kelas..walaupun naik bas, tapi penatnya mengalahkan orang yang berjalan kaki 10 kilometer..betol weh.sebab apa penat? sebab bas tu mcm tin sardin..satu bas tu, penuh dengan student2 sampai kadang-kadang tu naik bas terasa macam bas tu nak terbalik pun ada..



3)Diploma ada roomate, Ijazah ada roomate and housemate.

Masa diploma setiap satu bilik ada 3 orang..itu bagi bilik aku la..ada jugak bilik yang kena duduk 4 orang..so, masa diploma hanya ada roomate..ijazah pulak ada roomate n housemate..satu rumah ada 5 orang dan 1 bilik ada 2 orang..seronok duduk ramai-ramai..boleh masak sama2, tengok tv sama n keluar pun sama2..hehe..



4)Diploma badan kurus, Ijazah badan lagi kurus.


Masa diploma pun dah kurus sebab banyak berjalan + makan pun tak menentu..boleh jugak landing2 selalu atas katil kalau kelas x de.tapi bagi aku, masa ijazah nie badan akan jadi lebih kurus sebab penat naik bas, penat jalan kaki dari fakulti ke fakulti lain coz kali nie aku ada kelas di fakulti lain..jauh jugak nak kena jalan tu..





Tu ajer yang aku nak tulis ..harap-harap dapat mengharungi ijazah selama 2 tahun setengah nie dengan jayanya,...Gud luck untuk semua jugak !~

14 orang bagi pendapat:

bella luna said...

dugaan,sabar je yek,secara tak langsung boleh buat kamu lagi matang,..satu lagi,dah dok luar tu,pandai2 la jaga diri ye awak,.

and sebelum beredar,kite nak berlagak,even ijazah and dah tahun akhir sekarang,kite still dpt kolej,hehe,.jgn jeles;)

Dalila Diela said...

@bella luna
wah..jelesnya..dah tahun akhir pun still dpt kolej..btw, thanx bg nasihat..gud luck tahun akhir..
:)

Zahirah said...

wah, 2 tahun setengah je? *cemburu kejap* hahaha :D goodluck!

Nury Yahya said...

Perbezaan no.4 tu menikam kalbu laaa!

Betul tu, bekerja menggunakan otak lebih stress+letih++ berbanding guna tenaga. Bekerja guna otak+tenaga pula berganda-ganda lagi kesan pada fizikal..

Apapun semoga dipermudahkan, lancar & berjaya dalam perjuangan :)

Dalila Diela said...

@hira
hehe..jgn cemburu2..
gud luck jugak Hira

Dalila Diela said...

@Mrs Nury
betul tu..letih + stress..nie la campus life..kena la mengharungi nye jugak..:)

Kesah Hujung Jari said...

ok la 2..aku nsb bek still boley duduk kolej..klu duk katt lua sush..huhu

[sutera kasih] said...

yang pastinya, zaman ijazah menyeronokkan ;)

ROJAK said...

best je baca entri ni hahah

Anonymous said...

mkn bg byk sket dalilah oiii...t abeh ank2 ang suma kecik2 je...haha

Ezad Skytech said...

zaman belajar ni mmg best..sy pon da rindu nak sambung belajar balik...hee~

Dalila Diela said...

@kesah hujung jari : untungla dapat dok kolej kan ..hehe :)

@suterakasih : betul2..best sebab ada kawan-kawan..

@Rojak : tQ..:)

@cahaya kelembutan : tgh makan bnyak la nie yana..tp x besar2 jugak :)

@ezad : betul2 mmg best..time belajar, rasa mcm nak keja..time dah nant, rindu pulak nak masuk study..:)

Nasz said...

pengalaman dan ia akan jadi kenangan awak nanti. dulu saya MPP, so, saya dapat bilik duduk berdua tapi saya duduk sorang je selama 2 semester. hehehe. anyway, nanti awak akan berjaya sesuaikan diri gak nanti. just take time skit.

MOHD NASER.com

Dalila Diela said...

@NasZ
thanx..mmg pun..lama2 akan biasa jugak nanti..skg pun dah ok dah..penat, letih semua tu dah menjadi perkara biasa..
wah2..MPP dulu? mesti hebat nie..hehe..
btw, thanx bg nasihat senioritas..:)hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...